Facem o leapsa?

Lansez astazi prima mea leapsa:

Cum se poate rezolva problema ghetto-urilor din Ferentari si Rahova?

Dau leapsa mai departe lui Visurat, Cristian Greger, Adrian Cristea, Cristian Dorombach, Alex Mihaileanu si tuturor celor care vor sa o preia

Au preluat pana acum leapsa: Visurat, Piticu, Cristian Greger

Raspund eu primul:

Prin anii ’70, regimul comunist a construit palcuri de blocuri confort 3 pe maidanele din Ferenatri si Rahova sau pe locul unor case ce au fost demolate. Blocurile au fost ridicate pentru a caza muncitorii de la Autobuzul, ITB, Metrou etc. adusi din diverse zone ale tarii (in special din Moldova).

De ce au fost construite in palcuri si nu grupat? Pentru a intrerupe zonele de case, considerate o ramasita a regimului burghez. Ulterior aceste blocuri au fost ocupate de populatie foarte saraca, majoritara de origine rroma (fie nomazi, fie originari din Damaroaia, de unde au plecat dupa ce si-au vandut terenurile). Dupa care a inceput transformarea acestor mini-cartiere in ceea ce numim azi ghetto-uri.

Imaginile din aceste locuri sunt de-a dreptul sinistre: 3-4 familii ce locuiesc intr-un “apartament” al unui astfel de bloc (fiecare familie avand propria antena satelit!), munti de gunoaie nestranse de ani de zile, covor de seringi aruncate de toxicomani dupa “consumatie”, haite de caini salbaticiti, subsoluri inundate si pline de sobolani, strazi care nu au mai vazut asfalt din anii ’70. Aici se impune o precizare: Ferentarii si Rahova nu au fost zone insalubre inainte de construirea acestor blocuri. Au fost zone sarace, locuite de romani. Izolarea a inceput de timpul lui Ceausescu, aceasta zona fiind in mod deliberat privata de investitii.

Ghetto-urile nu sunt insa toate la fel. Unele zone sau blocuri sunt mai curate decat celelalte, altele sunt focare de prostitutie, altele sunt locurile unde toxicomanii vin sa se aprovizioneze. Ce pare a fi cel mai trist lucru in ceea ce priveste aceste locuri este in faptul ca exista aprox. 10% populatie decenta (romani si rromi) care incerca sa faca ceva pentru a ridica nivelul zonei: isi fac racord individual la utilitati, arunca gunoiul in putinele ghene existente si nu direct pe geam, isi ingradesc cu gard de sarma blocul, isi monteaza interfon la intrarea in bloc, au grija de pisicile care sa mai rareasca sobolanii si, nu in ultimul rand, isi feresc copii de zonele unde toxicomanii isi injecteaza heroina in vena. Din pacate singurul lor vis e sa evadeze de acolo insa sansele sunt minime.

Apoi, la mica distanta de ele, printre case cocosate, se afla vilele si palatele furnizorilor de droguri si centrele MISA (ce face MISA acolo fiind, poate, un alt subiect de discutie) Ce optiuni politice au acesti oameni? Unii voteaza cu actualul primar PSD pentru ca e de-al lor, a copilarit acolo sau pentru ca le da ajutoare sociale si pomeni (de obicei inainte de alegeri) in alimente si bani publici (in ceea ce priveste banii, jumatate din suma le este luata inapoi chiar la iesire; unii spun ca e totusi bine ca primesc si aceasta jumatate pentru care nu fac nimic), altii voteaza cu PNG tot pentru ca primesc pomeni, altii voteaza cu PD-L (in ceea ce priveste PD-L nu fac comentarii suplimentare, avand in vedere ca as fi tentat sa fiu subiectiv).

Alte partide (PNL, PNT, PRM) nu sunt prea bine vazute sau cunoscute in ghetto. Care este minimum ce se poate face pentru a ridica nivelul acestor zone? In primul rand ar putea fi instalate mult mai multe containere de gunoi de catre primarie. In prezent, cele cateva existente au fost aduse de REBU, desi nu sunt prea multe contracte incheiate cu aceasta societate pentru a ridica gunoiul menajer. In al doilea rand, pe locul maidanelor si al gramezilor de gunoi ar putea fi facute parculete inter-blocuri si, in al treilea rand, gradinitele din fata acestor blocuri incropite de cativa dintre locatari ar putea fi de asemenea ingradite cu un gardulet (ideile au fost adunate de la chiar locuitori zonelor).

Desigur, ce am spus eu nu rezolva problema fundamentala a ghetto-urilor, pentru ca, din 1990 si pana in prezent, acestea au avut un efect desertic asupra zonelor inconjuratoare si acest efect continua. Intrebarea-cheie este deci: este acest efect reversibil? In ce fel? Acest text nu este insotit de poze. De ce? Pentru ca imaginile sunt socante, terifiante, mai ales cand se lasa seara…O eventuala postare a unor astfel de poze ar trebui insotita de indicatia AP (acordul psihologului).

22 Răspunsuri to “Facem o leapsa?”


  1. 1 Alex Mihaileanu mai 4, 2008 la 9:22 PM

    prietena mea are o solutie simpla: dinamitarea :))
    acu’ serios vorbind, nu cred ca exista solutie pentru Rahova si Ferentari. sau chiar daca ar exista, n-ar fi pusa in practica. stii reclama aia la Cavadoro? „n-ai cu cine!”. e cit se poate de reala. incearca sa le tragi curent electric si n-or sa-l plateasca. incearca sa-i angajezi si n-or sa vina la munca sau or sa fie dati afara pentru furt, incearca sa le repari blocurile si or sa vinda materialele de constructii…
    n-ai ce sa le faci. acolo nu poti decit sa ii lasi sa moara singuri. degeaba incerci sa-i civilizezi daca nu vor.

  2. 2 Catalin mai 5, 2008 la 5:52 AM

    Din pacate zone de genul sunt peste tot, intr-adevar reprezentative sunt cele sus-numite. Parerea mea este ca indiferent ce se va face (curatenie, asfaltat, salubrizat, tencuit blocuri, etc, etc, etc) zona va ajunge la fel dintr-un singur motiv: oamenii.
    Oamenii, prin lipsa de educatie, prin bataie de joc si printr-o nepasare crasa – „lasa dom’le, sa faca primaria/statul” – vor aduce intotdeauna locul la stadiul de acum.
    E adevarat, e o nota usor pesimista. Nivelul de „civilizatie” cred ca a crescut totisi, ca medie, cu o sutime macar, odata cu exodul spre Spania/Italia, dar n-am sa spun de ce, cine vrea sa inteleaga, va intelege.
    Revenind la problema ghetto-urilor, consider ca trebuie rezolvata cu fonduri publice, trebuie cumva refacuta zona pentru ca alta solutie nu exista. Chiar si daca s-ar incerca inchiderea ei (ca focar de mizerie, epidemii, prostitutie, droguri, etc) sunt convins ca ar fi „repopulata” de aceeasi „chiriasi”. Apropos de chiriasi, Sebastian, cred ca stii ca marea majoritate locuiesc acolo fara vreo forma legala, act de proprietate, sau fara a plati ceva.

  3. 3 graur mai 5, 2008 la 11:12 AM

    va rog sa veniti in zona strazii TEIUS,(INTR-UN S.U.V.)SI PUTETI FOTOGRAFIA ,realizarile edilitare „care este”.puteti sa aveti cele mai ieftine clipuri electorale.daca aveti prieteni care locuiesc in zonele bune,luatii la o plimbare cu masina in aceeasi zona.

  4. 4 andrei mai 5, 2008 la 4:36 PM

    Eu consider ca aceasta problema nu prea are o rezolvare reala si imediata. Pentru ca locuitorii sunt cei care trebuie educati in primul rand. Si educatia asta nu se face batand din palme sau investind bani publici degeaba. Sigur ca se poate face ceva pentru colectarea gunoiului, sa nu mai stea la colturi de strada, fiind prima impresie cand intrii in aceasta zona. Ca un prim factor in educatie as putea spune ca il reprezinta scoala, educand tanara generatie, iar aceasta cu receptivitatea ei sa-i faca pe cei mai mari sa aiba o alta conduita civica. Deci degeaba investim in gradini cu flori, care ulterior sunt furate si vandute (cum s-a si intamplat in anii anteriori, intr-o campanie lansata de un post de televiziune),daca nu investim si in gandirea si in mentalitatea lor. Ar mai fi o posibilitate, aceasta regasindu-se in indentificarea fiecarei familii ce ocupa un apartament/garsoniera si ajutandu-i sa devina proprietari, ulterior mentalitatea lor de chirias devenit proprietar s-ar putea schimba, pasandu-le de ceea ce se intampla in jurul lor.

  5. 5 marian mai 6, 2008 la 5:19 PM

    Uite cateva propuneri:
    1)Sa nu li se mai dea ajutoare de urgenta locuitorilor din ghetouri fara ca ei sa presteze nici un fel de munca pentru primarie.
    2) Renovarea tuturor blocurilor.
    3)Sa se faca ordine acolo in sensul ca in acele garsoniere stau oameni fara acte sau sunt diversi tigani care iau taxa de protectie si ii lasa sa locuiasca acolo.
    4)Demolarea lor si mutarea celor care au acte in alte locuinte.
    Daca doresti material pt campanie te invit pe strazile Neptun, Hercule ,Botosani si ai sa vezi magnificile realizari ale primarului care este, dar sa-ti iei si cizmele de cauciuc cu tine.
    Te-am urmarit pe TVR 2 la dezbatere si am vazut ca ai atins problema Politiei Comunitare vreau sa-ti spun ca un tip care lucreaza acolo ca aceasta institutie este blocata la ora actuala datorita dezinteresului aratat de actualul primar de lipsa de efective, dotare , spatii pt desfasurarea activitatii (aceasta institutie functioneaza in 2 camere) si pt ca nea Maran a folosit aceasta institutie la diverse vanghelioane pt a pazi scaune , mese ,corturi de campanie , chiocuri sau alte lucrui fara importanta in loc sa o scoata in strada in folosul cetatenilor. Am auzit ca in anul 2005 sau 2006 ar fi pus pe fostul director sa semneze o hartie prin care se alocau 23 de miliarde pt renovarea unui sediu ,care a disparut la fel si banii alocati pt el.

  6. 6 aurelian mai 8, 2008 la 4:26 AM

    planul e „simplu”… ar trebui doar ceva vointa

    1) curatenie
    2) amenzi (mari- nu „jumatate din minim in 24 de h”) si daca este nevoie acestea sa fie aplicate zilnic
    3) executare silita (pentru ca oamenii aia nu-si vor plati niciodata amezile asa cum nu-si platesc utilitatile)
    4) clarificarea situatiei proprietatii si a situatiei locative a locuitorilor acestor ghetouri
    5) respectul pentru autoritate impus chiar cu forta (in limitele legii bineinteles)
    6) dupa ce o mare parte a locuintelor vor trece in proprietatea primariei (si in urma masurilor de mai sus) sunt de acord si cu renovarea/ reabilitarea sau demolarea acestora si constructia altora noi.

  7. 7 Cristian Greger mai 8, 2008 la 2:15 PM

    As vrea sa vad si eu locuitorii ferentarului strangand gunoaie si plantand pomisori ! In ziua cand se va intampla asta 🙂 ma voi gandi bine daca ma intorc sau nu in Bucuresti !

  8. 8 had3z mai 8, 2008 la 2:47 PM

    rahova este o zona ok din multe puncte de vedere. daca nu mergi spre ferentari prea mult (in spatele pietii). in rest, blocuri noi si solide, lume civilizata, pana la spatiile de parcare 🙂

    solutii nu dau pentru ca vorbim degeaba. razii de politisti in fiecare noapte si la fiecare vila din ghetourile alea, si o sa se curete singura zona, in timp

  9. 9 monica mai 8, 2008 la 8:12 PM

    Vad ca multi din cei care au postat mai sus sint pesimisti. Ma alatur si eu lor, mai ales ca sint adepta masurilor dure,ceea ce nu va indrazni nimeni sa le ia.
    V-as sfatui sa va uitati si peste granita, dar unde?
    Italia tocmai ce se lupta cu aceeasi problema si singura solutie e sa-i „teleporteze” spre alte zari. Franta, renumita pentru ghetourile de la periferia oraselor, de citiva ani e in „razboi civil” cu aceste zone.Si astea sint tari cu putere financiara, cu asociatii si fundatii de tot soiul.
    Deci, va urez multa inspiratie si bafta! 🙂

  10. 10 şoferul mai 8, 2008 la 10:20 PM

    da’ habar nu ai care e problema acolo, nu? nu sunt multe contracte semnate cu REBU? pai nu este nici unul! sa aduca mai multe containere? dar ce te faci ca aia arunca gunoiul pe geam, direct in strada. pont: nu au ghene de gunoi in bloc.
    si cu cine voteaza ei? cu PSD si PNG ca le dau pomeni si cu PDL. de ce cu PDL, nene? hai, fii subiectiv, nu te sfii, ca nu esti fata mare la maritat! explica-ne cum e cu liberalismul in ghetouri! te rugam!

  11. 11 AndreyB mai 9, 2008 la 9:34 AM

    Eu locuiesc in rahova, fix pe langa granita cu ghetourile, pe langa scoala 141, deci cunosc destul de bine problemele
    in primul rand, par idei bune construirea de parculete si plantarea de flori, dar acest lucru a incercat si vanghelie, cu mai mare sau mai mic succes dar acum florile sunt disparute de mult, parculetele sunt pline de gunoaie sau distruse (tobogane incendiate etc) deci nu sunt de termen lung.
    in mare parte sunt de acord cu lucrurile care predomina in restul comment-urilor, problema e in mentalitatea locuitorilor de acolo, daca e vointa se poate face foarte multe in aceasta zona, vorba englezilor, where there’s a will, there’s a way.
    in rest, politia sa actioneze fara prejudecati, de multe ori am vazut cum politistii nu ridicau un deget impotriva „smecherilor” de acolo
    oricum, o sa va votez 🙂 sper sa nu fie in zadar totusi, luand in considerare cat de popular e „care este”

  12. 12 george mai 10, 2008 la 1:33 PM

    Domnule Bodu, cartierul sebastian e plin de curve poate le puneti pe ele sa plateasca o taxa catre bugetul local daca fiscul nu a reusit pe plan national:P

  13. 13 deeabutterfly mai 17, 2008 la 11:50 PM

    toti candidatii vin in prag de alegeri cu tot feluri de planuri pentru solutionarea problemelor arzatoare dar nici unul nu face nimic concret.
    vorbiti de lege,de aplicarea ei, de educarea populatiei din ferentari….
    mai inati ar trebui sa educati politisti sa nu mai accepte spaga de la gastile care percep taxe de protectie
    o cunostinta sta in garsonierele de la valtoarei,ghetourile din ferentari cum le numiti dumneavoastra,ea nu a vrut sa plateasca taxa de protectie,si a doua zi cand a revenit de srvici nu a mai gasit nimic in casa.absolut nimic.a anuntat politia,a venit a facut constatari,a plecat….peste 15 min ecgiajul politiei era la coltul blocului si primea mita de la gasca de cartier care a golit apartamentul.
    daca politia nu e corecta,atunci cine e?
    in cine sa ai incredere?
    in politicieni care odata la patru ani reamenajaza parcurile,incep asfaltarea strazilor si multe altele iar la maxim 3 luni dupa intrarea in functia au si uitat ce au promis in campanie.

  14. 14 marian mai 19, 2008 la 4:01 PM

    Vreau sa mai adaug ceva pt informarea ta. Intr-o brosura pe care am primit-o acasa de la actualul primar sunt informat ca primaria a infiintat pt politia comunitara un sediu pe baciului care este gata un altul care este in constructie si 8 patrule mobile. ESTE cea mai mare minciuna politia comunitara sect 5 are sediul in primarei in 2 camarute nu are nici un protocol semnat cu jandarmii sau politia nationala iar cele 8 masini zac in curtea primariei pt ca nu au fost platite nici acum si nu au oameni pt ele pt ca la sect.5 este mare lipsa de oameni.Si oricum 8 masini este ca o picatura intr-un oceam la sec 1 , 2 sau 6 au cate 30-40 de masini pt patrulare, 8 (care de fapt sunt 10 dar ne maran habar nu are cate sunt) nici nu se vad pe strada.

  15. 15 FOARTE IMPORTANT DACA VREI SA CASTIGI mai 19, 2008 la 7:09 PM

    Sa-ti spun ce impresie au vecinii mei … locuiesc undeva in zona str. Teius si tinand cont ca acum (abia in al 4-lea an de mandat – PE FINAL) tocmai se fac lucrari de introducere a canalizarii si asfaltare, toti sunt de parare ca in cazul in care nu il voteaza pe MAREAN VANGHELIE drept primr, aceste lucrari nu vor fi finalizate. Ca sa vezi ce bun strateg este el >>> le incepe pe final de mandat, ca o conditionare ca va termina in mandatul viitor. Tu ce crezi d-nule Bodu? Le termini? Vino si spune-le la oameni ca le vei termina. Ca nu iti vei bate joc cum a facut cel care spune „imi pasa” (daca era sincer zicea „ma doare-n cot, pe persoana fizica, care este”). Ca vei renegocia contractul cu Rebu (as prefera Rosal vazand sectorul 3). Ca vor fi cosuri de gunoi. Vino sa vezi ca nu e un cos de gunoi nici macar pe artera principala – Sos. Bucuresti-Magurele. Oamenii vor sti sa tina curat, dar sa se puna cosuri de gunoi destul de dese.
    Ca le vei interzice la oameni sa le pice picatura de la jgheab in strada (asa se intampla acum). Ca le vei interzice sa isi lase cainii pe strada, chiar daca stau la curte. Ca vei curata (prin serviciile de salubritate) Sos. Bucuresti-Magurele, care are pe margini numai noroi adus de pe strazile neasfaltate.
    Plimba-te prin sector, arata-le oamenilor ca esti atent la problemele lor, iar dupa ce vei castiga, tine-te de cuvant (si cred ca vei face treaba, aducandu-mi aminte cat l-ai sarjat pe Becali).
    Fa sectorul 5 sa arate cum arata sectorul 3 acum si vei avea recunostiinta a sute de mii de suflete, haituite de un analfabet timp de 8 ani.

    SUCCES!

  16. 16 marian mai 21, 2008 la 4:23 AM

    Vino te rog si pe strazile pe care se introduce acum canal (Neptun ,Teius ,prel.Ghencea) sambata sau dumineca si vb cu oamenii pt ca ei se tem ca dac nu mai iesi acualul prima tu vei opri lucrarile sau nu vei mai face deloc lucrari pe strazi ca asa li se spune .actualul primar acum s-a pus pe sapat sau promite ca dupa 1 iunie se va apuca iar cine va veni va opri lucrarile dac nu mai este el , 4 ani nu a facut nimic si de 2 – 3 luni s-a apucat de sapat si asa le-a lasat pt ca se vor termina sau vor continua numai dac este el primar.

  17. 17 sebastianbodu mai 21, 2008 la 6:07 PM

    @ marian: Asa stie vanghelie sa faca o campanie constructiva. Mersi de informatie, o sa contracarez

  18. 18 mihai iunie 2, 2008 la 6:50 PM

    NU NE LASA PRADA LUI MAREAN! FAMILIA MEA TE-A VOTAT!

    Il poti contesta pe MAREAN VANGHELIE, deoarece nu a fost trecut corect pe buletinele de vot … si anume aparea „Marian Vanghelie”. Toti stim ca numele lui corect este M A R E A N.

    1. Mergi mai mult pe strazi! Intalneste-te cu oamenii! Explica-le ca esti muuuult peste Marean! Explica-le ca trebuie sa iasa la vot, pentru a nu se castiga primaria pe voturi cumparate pe telefoane mobile, spagi date pe bannere agatate pe la porti si geamuri sau pe plase cu carne de miel.

    2. Sper ca partidul sa te ajute si Liviu Negoita sa apara ca aliat al tau in lupta de a aduce sectorul 5 la nivelul sectorului 3. Imi doresc un primar precum Liviu Negoita. Nu inteleg de ce nu a fost aruncat in lupta pentru Primaria Capitalei > castiga din primul tur!

    3. Dueleaza-te cu Vanghelie! Incearca sa-l aduci intr-o confruntare TV pe tema: bugete si cum s-au cheltuit (sau cum nu s-au cheltuit). Intreaba-l de ce a lasat atata lume timp de 4 ani, fara sa faca nimic (in afara de Vanghelioane) si si-a gasit momentul tocmai acum sa „actioneze”. Este un santaj murdar, facut cetatenilor sectorului 5. Este ca o conditionare de a continua lucrarile de canalizare.

    4. Solutia pentru trafic – sunt stradutele mici, largite + asfalt de calitate + sensuri unice.

    5. Pune cosuri de gunoi mai dese, iar patrulele de politie si jandarmi sa dea amenzi usturatoare pentru cei care nu respecta curatenia.

    6. Cere refacerea fatadelor si gardurilor pentru proprietatile care arata „jalnic”. Stabileste termene de refacere si da amenzi pentru cei care nu le respecta. Dupa caz, pentru blocuri trebuie gandita si reabilitarea termica. Eventual poti gandi contracte de mare anvergura cu produse foare usor de utilizat cum este cel creat in USA http://www.sealection500.com/dem/s500/index.php (nu e reclama, e doar o idee)

    Mai sunt multe…
    Iti urez succes!

    DEOARECE CHIAR IMI PASA, NU-L MAI VREAU PE „CARE ESTE”!


  1. 1 Leapsa lui Bodu at » piticu .ro Trackback pe mai 4, 2008 la 7:53 PM
  2. 2 Leapsa lui Bodu | BLOG VOCE Trackback pe mai 5, 2008 la 6:38 AM
  3. 3 Leapsa lui Bodu Trackback pe mai 7, 2008 la 9:05 PM
  4. 4 Politicieni >> candidaţi la primărie >> bloggeri. Întâlnirea din Club A în 10 puncte : INconstantIN.ro Trackback pe mai 19, 2008 la 11:46 PM

Lasă un comentariu




mai 2008
L M M J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 119.799 hits