Am atacat Legea Marinescu la Curtea Constitutionala, prin intermediul Avocatului Poporului

Am depus astazi o cerere catre Avocatul Poporului pentru ca acesta sa sesizeze Curtea Constitutionala cu privire la dispozitiile art. 7¹ din Legea nr. 205/2004 privind protectia animalelor, cu modificarile si completarile aduse prin Legea nr. 9/2008 („Legea Marinescu“). Acest articol interzice, in toate cazurile, „eutanasierea cainilor, pisicilor si a altor animale, cu exceptia animalelor cu boli incurabile constatate de medicul veterinar“. Articolul in speta incalca art. 34, art. 35 si art. 20 din Constitutie.
Prin prevederile considerate neconstitutionale, autoritatile locale sunt in imposibilitate de a lua toate masurile necesare controlului administrativ al animalelor fara stapan periculoase. In acest fel se incalca articolele constitutionale mentionate. Prin prezenta masiva pe strazi (in special in mediul urban – Bucurestiul fiind in capul listei) a cainilor fara stapan, viata si sanatatea cetatenilor sunt puse in pericol, cetatenii fiind muscati sau agresati in fiecare zi, uneori cu consecinte tragice.Dreptul la sanatate este un drept ce tine de conditia umana la nivelul cerintelor moderne de viata, care asigura cetateanului insusi dreptul la viata. El nu poate fi garantat atata timp cat autoritatile publice locale sunt impiedicate de lege sa ia masuri pentru prevenirea eficienta a situatiilor in care sanatatea si viata cetatenilor este afectata in mod semnificativ. Situatia actuala este caracterizata de realitate ca un mediu periculos, nociv si dezechilibrat ecologic. Iar statul (prin autoritatile locale), obligat sa instituie si sa asigure cadrul legislativ necesar pentru a asigura cetatenilor un mediu sanatos si ferit de pericole care ameninta sanatatea si chiar viata acestora, este in prezent impiedicat prin insasi legea care ar trebui sa il protejeze pe cetatean, nu sa il lase expus la riscul de a-si pierde viata.
Suprimarea cainilor fara stapan este permisa expres de art. 12 „Reducerea numarului de animale fara stapan“, lit. (a) pct. (ii) din Conventia europeana pentru protectia animalelor de companie, ratificata de Romania: „atunci cand un stat-parte estimeaza ca numarul de animale fara stapan constituie o problema, el trebuie sa ia masuri legislative si/sau administrative necesare pentru reducerea numarului acestora prin metode care nu cauzeaza dureri, suferinte sau temeri evitabile. Astfel de masuri trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: in cazul in care animalele capturate sunt adapostite sau sacrificate, aceasta trebuie sa se faca in conformitate cu principiile conventii“. In speta, conventia interzice „orice forma de cauzare inutila a durerii, suferintei fizice sau psihice a unui animal de companie“ (art. 3) precum cainele, cu sau fara stapan. Conform actualei legislatii, in speta Ordonanta de urgenta nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 227/2002, se prevede ca metoda de sacrificare eutanasierea prin procedee rapide si nedureroase a cainilor fara stapan ori care nu au fost revendicati sau adoptati, deci o metoda care se incadreaza in standardele Conventiei.
Din pacate, Legea Marinescu a transpus abuziv art. 13 „Exceptii privind capturarea, detinerea si sacrificarea“ din aceeasi Conventie, care prevede ca „exceptiile de la principiile stabilite prin prezenta conventie, referitoare la capturarea, detinerea si sacrificarea animalelor fara stapan nu pot fi admise decat daca acestea sunt inevitabile, in cadrul programelor guvernamentale de control al bolilor“. Dupa cum se vede, acest text reglementeaza exceptiile in care principiile enumerate la art. 3, adica de la „orice forma de cauzare inutila a durerii, suferintei fizice sau psihice“, atunci cand nu sunt posibil a fi evitate; deci nu reglementeaza exceptii de la sacrificare, care pot avea loc in conditiile art. 12, deci nu atunci cand animalul este bolnav, Legea Marinescu.
Avand in vedere ca CCR s-a pronuntat prin Decizia nr. 1 din 11 ianuarie 2012 (publicata in M.Of. nr. 53 din 23.91.2012) pe proiectul de modificare a Ordonantei de urgenta nr. 155/2001 privind cainii fara stapan, nu pe Legea Marinescu (legea animalelor), deci are toata libertatea sa o faca. De altfel, avand in vedere declaratiile publice ale Primarului General al Municipiului Bucuresti, autoritatile locale si-au indeplinit atributiunile in mod corespunzator, conform unui buget din ce in ce mai mare, in a aplica alte metode de reducere sau eradicare a fenomenului cainilor fara stapan, dupa cum cerea CCR, fara insa sa isi fi atins scopul.

0 Responses to “Am atacat Legea Marinescu la Curtea Constitutionala, prin intermediul Avocatului Poporului”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




Septembrie 2013
L M M M V S D
« Aug   Oct »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Blog Stats

  • 109,030 hits

%d blogeri au apreciat asta: