Reducerea deficitului bugetar. Pana unde?

Guvernul a trecut la reducerea drastica a deficitului bugetar prin taieri salariale si cresterea TVA-ului cu 5 puncte procentuale. Aceste masuri se suprapun peste cea de a treia contractie economica prin care trece Romania, in conditiile in care, in 2010, noi si letonii ramanem singurii aflati in recesiune.

Cred ca in acest context, in care economia Romaniei ar fi bine sa cunoasca un proces gradual de recuperare economica in 2011, este nevoie de o diminuare a pasului de consolidare bugetara. Reducerea deficitului bugetar de la 7,4% la 4,4% este fortata si abrupta, putand genera consecinte nedorite in ceea ce priveste unul din principalii piloni de stimulare a cresterii economice: consumul. Cu cat se va forta o reducere mai rapida a deficitului bugetar cu atat procesul de relansare economica (oricum fragil) va fi intarziat, avand in vedere acutalele circumstante: investitii straine reduse, somaj ridicat, piata a muncii blocata, contractii salariale si reducere drastica a consumului guvernamental.

In concluzie, Ministerul Finantelor Publice ar fi trebuit (sau ar trebui, pe cat se mai poate) sa propuna o diminuare graduala a deficitului bugetar care sa nu depaseasca anul acesta 1,2-1,5% din PIB (in loc de 3%).

De asemenea ar trebui gasite alte surse de finantare decat cresterea majora a fiscalitatii (sincer, ma asteptam la o crestere de maxim 3% a TVA-ului) precum cresterea redeventelor, revizuirea politicilor de pensionare pe caz de boala si , nu in ultimul rand, reducerea evaziunii fiscale care a ajuns la 3,6% din PIB pe fondul coruptiei generalizate.

Pe criza nu trebuie in nici un caz marite exagerat de mult impozitele, chiar cu riscul obligativitatii acoperirii deficitului bugetar din imprumuturi (Romania avand inca destula capacitate de a se imprumuta, spre deosebire de multe alte state). Aderarea la zona euro este o prioritate insa acum cade pe planul II, pe primul plan trecand relansarea economica.

16 Responses to “Reducerea deficitului bugetar. Pana unde?”


  1. 1 un preten Iulie 24, 2010 la 10:35 AM

    „taiem, economisim, administram mai bine, strangem punga, facem sacrificii”… vorbe si fapte ale actualului guvern condus de PD-L. intre timp, eu, cETATEANUL RROMAN, am urmatoarele probleme:

    – platesc de mai bine de jumatate de an impozit pe profit la nivelul activitatii anului trecut, desi anul acesta profitul micii mele intreprinderi sunt mult mai mic; in consecinta, platesc mai mult de 16%, asa cum ar fi fost „egal” pentru toti; daca as avea venit zero, as putea inca sa traiesc cateva luni din niste economii, dar de ce PD-L considera ca trebuie sa scot din buzunarul meu acesti bani, acum cand imi este cel mai greu, bani deja munciti si impozitati anterior? este just?

    – nicio masura economica luata de guvernul PD-L in aceasta perioada nu ma ajuta direct pe mine, la nivelul meu social, sa fac mai mult profit, si in consecinta sa platesc mai mult impozit; dimpotriva, ma obliga sa platesc asigurari sociale de sanatate si TVA la nivelul tarilor nordice, insa atunci cand ajung la spital, trebuie sa-mi cumpar toate medicamentele pe care doctorul mi le prescrie, trebuie sa-mi cumpar bunavointa doctorului, pentru a ma baga in seama, trebuie sa indur mirosul fetid si mizeria din spital. este just?

    – pentru ca „inventiile” acestui guvern PD-L se adauga in cascada de doi ani incoace, lucrurile merg tot mai prost si pentru standardul meu de viata, pentru ca moneda nationala este mai slaba decat era in urma cu trei ani, cam cu 30%. toate economiile mele in lei sunt mai mici, desi m-am straduit sa le valorific in depozite bancare. fireste, la iarna urmeaza sa platesc o factura dubla la caldura, desi nu mi-a creat nicio conditie pentru a castiga mai multi bani cu care sa platesc aceasta factura. este just?

    acestea sunt trei exemple concrete si in opinia mea injuste, la care incompetenta si lipsa de imaginatie constructiva insotita de prea multa imaginatie distructiva ale acestui guvern PD-L, care contribuie la frustrarea mea sociala.

    asadar, eu, cETATEANUL ROMAN, ma simt mintit, inselat, furat. simt cum acest guvern sta cu mainile in buzunarele mele si imi apasa pe umeri fara sa imi dea nici cea mai mica solutie practica de a scapa de povara unei conjuncturi economice globale, ce ne afecteaza pe toti. in tot acest timp imi vinde gogosi sforaitoare in vreme ce reprezentantii lui ma sfideaza in fata spulberand praful de pe strada la defilarea in masinile scumpe cumparate naiba stie cum, petrecandu-si timpul liber pe coaste de azur si rezolvandu-si problemele de sanatate la spitalele din Austria.

    te intreb, sebastiane, e just?

    tu, in mod particular simti vreo responsabilitate pentru cETATEANUL ROMAN care te-a trimis la Bruxelles ca sa traiesti bine dintr-un salariu urias?

    si daca o simti, glasul tau o poate rosti? cei care te cunosc de multa vreme spun ca ai putea rosti toate lucrurile astea, asa ca te intreb direct: de ce nu o faci?

    • 2 sebastian bodu Iulie 25, 2010 la 5:40 PM

      @un preten
      1. prima problema este una de administrare fiscala. pentru ca, pana acum doi ani, am avut cativa ani cde crestere economica constanta, nimeni nu s-a obosit sa regandeasca modalitatea de stabilire a impozitului pe profit.

      2. mai sunt si alte lucruri decise pe care eu, personal, nu le-am inteles si nu o sa le inteleg niciodata. mai mult decat sa vorbesc despre aceste lucruri in cadrul partidului nu pot sa fac, pt ca criticile publice sunt atributul opozitiei. asadar am facut ce poate sa faca un simplu membru (pt ca nu detin nici o functie in PDL). in 2006 am criticat public guvernul pt niste masuri (taxa de prima inmatriculare si taxa pe viciu) si m-a costat funtia. scurt. fara preaviz si fara perioada de gratie…

      3. devalorizarea s-a datorat in cea mai mare parte downgradului iar acesta din urma deficitului bugetar, lucru pt care trebuie sa le multumesti colegilor liberali care le-au implementat (e drept, toate la propunerea lui M. Geoana). putea sa fie si mai rau daca BNR-ul nu ar fi tinut cu dintii de moneda nationala.

      cata vreme nu sunt nici membru al guvernului si nici membru al vreunui for de conducere al PDL, nu pot decat ca, prin actiunile mele in PE (ca membru al Comisiei Juridice, ca in Comisia Economica s-a dus Th. Stolojan), sa imi aduc aportul (si) la stimularea mediului de afaceri. de exemplu, am modificat directiva 112 astfel incat tva-ul sa poata fi platit de catre firmele cu cifra de afaceri sub 2 mil. euro la incasarea facturii si nu la emiterea ei. evident ca directiva are un termen de transpunere si sper ca acest lucru sa se intample si la noi cat mai repede.

  2. 3 un preten Iulie 26, 2010 la 11:02 AM

    am sa raspund doar la ceea ce adreseaza punctul 2 (pentru restul nu am energie sa intru in polemica; in plus, ma dezgusta atitudinea „ei au gresit, lor sa le multumesti”; asa au spus toti cei care nu au avut curajul sa isi asume ei insisi raspunderea pentru ACUM si AICI, pentru a da exemplul pozitiv si „celorlalti”, care au gresit in trecut. asa te ascunzi si tu dupa deget, spunandu-ti ca daca ei au gresit atunci, este acceptabil sa gresiti si voi acum. fireste, pentru voi e acceptabil. intre timp, eu raman afectat zi de zi de ridicarea voastra din umeri de genul „nimeni nu s-a obosit sa regandeasca modalitatea de stabilire a impozitului”, si platesc luna de luna un impozit imoral, stabilit de guvernarea voastra.

    asadar, referitor la punctul 2: trebuie sa inteleg ca lectia invatata la ultima asumare deschisa a unei pozitii din perspectiva justetei si moralitatii problemei, a fost aceea ca nu trebuie deschisa gura in public impotriva partidului la guvernare pentru a iti pastra functia? mi se pare jenant si o judecata cu dubla masura. in plus, acum aveai ocazia sa probezi moralitatea propriului partid, dar, asa cum chiar tu spui, functia ta e mai importanta decat sa iei o pozitie publica impotriva unor masuri ce nu afecteaza pe niciunul dintre voi.

    tine seama ca acest lucru ma afecteaza insa pe mine. de mai bine de doi ani trebuie sa suport aceste lucruri, incercand sa rezist unei presiuni injuste a statului asupra mea, cETATEANUL. iata ceea ce pot face eu, pentru a suporta aceste lucruri:

    – sa nu mai votez Basescu asa cum am facut in 2004; in 2008 am votat cu altcineva iar cu PD-L nu voi mai vota niciodata;
    – sa imi reduc (in mod sistematic si creativ) contributiile mele la un stat falimentar, ipocrit si nedrept, de pe urma caruia au de castigat numai cei ca voi, si nu cei ca noi;
    – sa parasesc aceasta tara care imi ia prea mult si care imi da inapoi prea putin; pentru a nu exista confuzii, vreau sa spun ca nu am nimic cu tara, pe care o iubesc, ci cu oamenii care o administreaza de mai bine de 20 de ani incoace.

    iti doresc distractie placuta pe bani frumosi la Bruxelles! cred ca e foarte confortabil sa polemizezi si sa arati cu degetul catre altii cata vreme traiul de zi cu zi iti este asigurat de o pozitie avantajoasa – din punct de vedere al nivelului de trai oferit -, in cadrul unui partid aflat la putere.

    un anume sebastian bodu din trecut si-ar fi dat demisia pe loc dintr-un astfel de partid si ar fi spus verde in fata ceea ce bunul simt sunt sigur ca iti arata cat se poate de clar. in opinia mea, cred ca ai avea de castigat mai mult pe termen lung din punct de vedere politic, daca ai arata ca tu judeci dupa un singur criteriu moral, iar acela nu are legatura cu partidul. pe de alta parte, in politica romaneasca nu am vazut niciodata un astfel de exemplu si nu ma astept sa o faci. poate ca, totusi, ca acel sebastian bodu din trecut nu mai exista.

  3. 4 sebastian bodu Iulie 26, 2010 la 12:27 PM

    dupa ce am deschis gura, asa cum spui, in 2007 si mi-am pierdut functia am vazut cum toate usile se inchideau (si in mediul privat – asta in numele caruia vorbesti tu – si in partid). am gasit o singura usa deschisa in privat, a unui prieten de demult. cine mai tine minte ce am facut eu in 2007? nimeni. memoria colectiva e scurta. s-a sinchisit Tariceanu in vreun fel de ceea ce am zis eu? Vax albina. Am devenit vreu erou, desi aveam dreptate si toata lumea stia asta? Au scris ziarele de mine, cu exceptia zilei respective? Am primit vreo functie in partidul meu? (pozitia pe listele la alegrile pentru PE am primit-o in urma rezultatului de la alegerile locale din sect. 5) Mai isi aduce aminte acuma, cineva, ca ANAF-ul atunci a avut cele mai mari incasari (32% din PIB, fata de 29% acum. 3& din PIB e exact diferenta care trebuie acoperita prin masurile actuale de taieri bugetare)? ca atitudinea inspectorilor fiscului si a comisarilor GF era cea mai profesionala? ca FMI-ul si BM laudau ANAF-ul? Ca am scos 2 stegulete galbene de pe harta integrarii UE, desi consultantii europeni spuneau cu obstinatie ca nu mai e nici o sansa, ca timpul e prea scurt?

    Romania nu are nevoie de martiri pe esafodul strategiilor economice sau altor fel de strategii sau principii ci are nevoie de oameni competenti in functiile pe care le ocupa. nici macar nemti, cum propun unii, ci romani care sa aiba in spate un cv (exact ca la privat).

    asa ca demisia mea din PE nu ar rezolva nimic iar salariul meu de la BRX (pe care nu mi l-am stabilit eu) nu are nici o legatura cu pozitiile mele, publice sau private. si nici daca l-as dona pe tot, luna de luna, nu as rezolva problemele Romaniei.

    nu stiu ce parere aveai despre Sebastian Bodu din trecut, dar eu am una singura: acolo unde a lucrat si-a facut treaba (si la ING, si la ANAF, si acum, in PE). asadar fiecare ar trebui sa primeasca o functie conform pregatirii si experientei, adica PE BUNE.

    cand o sa gestionez (chiar si partial) politica de resurse umane din PD (ceea ce ma indoiesc ca am sanse sa ajung a o face vreodata), atunci pot fi numit raspunzator de ce se intampla. pana atunci raman responsabil doar pentru actiunile mele.

    in rest, mersi de urari, pacat doar ca BRX nu prea ma distrez (doar ca, din pacate, un salariu bun e asimilat, in Romanica, cu distractia). de fapt, nu ma distrez deloc pt ca nu am timp si asta se stie. se si vede din faptul ca am amendamente depuse pe aproape toate rapoartele, am si cel mai mare numar de rapoarte (5) dintre membrii comisiei din care fac parte (cu exceptia presedintelui comisiei ca, deh, e presedinte si i se da tot ce cere) si as putea sa duc si 10, daca nu ar fi asa bataie pe ele.

    asadar voteaza cu cine vrei, emigreaza unde vrei (tine cont ca, la ridicarea unor bariere din calea liberei circulatii a fortei de munca am avut si eu o contributie), daca crezi ca asta iti va rezolva problema. eu nu o sa te acuz niciodata de lasitate in fata problemelor cu care te confrunti si nici nu as putea sa iti zic, cu ipocrizie, sa te duci sa faci greva in fata Guvernului sau in audienta la Ministrul Finantelor Publice sau la Presedintele ANAF pt ca stiu ca nu se va rezolva nimic pt ca bugetul e varza si atunci se tine cu dintii de orice ban: si de TVA-ul la rambursare, si de sumele de plata a unor lucrari, si de sumele de care vorbesti tu.

  4. 5 andreeacruceanu Iulie 26, 2010 la 3:42 PM

    @sebastian Eu iti propun, ca sa ii dai satisfactie acestui „prieten” sa iti tai venele in fata sediului din Modrogan :))) Ce imi plac mie persoanele care nu au curaj sa isi spuna numele si sub acest minunat anonimat carcotesc, se victimizeaza dar nu fac nimic concret si daca fac clar nu este ceva constructiv: „sa imi reduc (in mod sistematic si creativ) contributiile mele la un stat falimentar, ipocrit si nedrept”. Mie aceasta remarca imi suna a evaziune fiscala…oare gresesc? Si uite cum „prietenul” prefera sa isi aduca demna contributie la economia subterana. Buna idee si ca el sunt atat de multi si in acest caz normal ca nu se colecteaza bani la buget. Si uite asa ne aflam intr-un cerc vicios.
    @un prieten Daca ai fi ales ca pe langa carcoteala sa dai si solutii vizavi de problemele cu care crezi ca se confrunta tara asta, sa ai un pic de initiativa pe langa victimizare si improscat cu noroi poate mi s-ar fi parut interesant macar faptul ca te-ai chinuit sa scrii atat. Din pacate nu a fost asa. Noi romanii ne-am obisnuit sa cerem si sa ni se dea ca sa ni se inchida gura. In aproape 20 de ani ni s-a tot inchis gura si ni s-au astupat ochii ca altii sa poata fura. Ne-am obisnuit cu masuri sociale doar de dragul unor voturi. Ah, si mai imi place ceva…replica aceasta cu nu mai votez cu PDL. Votul este o optiune secreta. In schimb eu am o intrebare pentru tine. Daca maine ti s-ar propune sa fii primul-ministru al Romaniei ce masura de relansare a economiei ai adopta? Sau poate ar fi trebui sa te intreb daca ti-ai asuma aceasta pozitie…

  5. 6 un fost preten Iulie 26, 2010 la 6:14 PM

    de un lucru, cu siguranta, ai reusit sa ma convingi.

  6. 7 sebastian bodu Iulie 26, 2010 la 11:11 PM

    iaca asa am pierdut un „preten”. un preten care, vorba ta, Andreea, imi cere curaj in a-mi taia venele (cred ca la alea politice te referi…) in fata la Modrogan, crezand ca astfel el va trai mai bine iar mie imi va fi ridicata o statuie. si asta in conditiile in care el nu are intr-adevar nici macar curajul sa semneze comentariile, ba chiar isi ascunde barbatia in spatele unei adrese de e-mail creata strict pentru a comenta punctual pe acest blog.

    repet, cine m-a votat in noiembrie 2007 si in iunie 2009 a facut-o pentru a-l reprezenta onorabil in Parlamentul European si nu pentru a schimba modalitatea de stabilire a impozitului. asta o face ANAF-ul si nu Parlamentul European iar presedintele ANAF-ului este Sorin Blejnar, nu Sebastian Bodu. oricum, din punct de vedere tehnic aceasta modalitate nu se va schimba niciodata (asa e peste tot, si in Europa si in SUA) adica acum dai tu mai mult si te regularizezi apoi cu statul pentru diferenta in plus, dar a fost o vreme (si va mai veni, cu siguranta) cand dadeai tu mai putin si apoi te regularizai cu statul pentru diferenta in minus. desigur ca, votand in 2008 cu altcineva decat ai votat in 2004, te-ai gandit ca se va modifica modalitatea de stabilire a acestui impozit. si, cand colo, te-ai trezit tot cu o cota unica de 16%, in loc de 25% impozit pe profit si 40% pe venit, cat ai fi platit daca veneau la putere aia pe care i-ai votat tu (ca asa a fost pana in 2004, cand ai avut proasta inspiratie sa votezi cu unii care ti-au redus fiscalitatea).

    si, ca sa pun punct si problemei cu indemnizatia mea de eurodeputat, daca zici ca ne cunoastem atunci stii si faptul ca salariul meu de manager de multinationala era cam in acelasi cuantum, asa ca nu am venit in politica pentru a ma imbogati (asta o vezi si din declaratia de avere, daca mai e pe undeva postata) si nici nu am plecat spre politica plecand de la meseria de spalator de parbrize.

    iar cum dreptul de a alege si de a fi ales este unul constitutional, in loc sa emigrezi, poti schimba ceva candidand la orice functie electiva, interna sau europeana, ca independent sau pe listele unui partid (fie cel pe care l-ai votat in 2008, fie unul propriu). si nu spun asta cu rautate ci stiind ca, istoric vorbind, atunci cand au existat nemultumiri la adresa intregului spectru politic au aparut partide noi, care au capacitat nemultumirile cetatenilor. asa a ajuns Mussolini premierul Italiei si Hitler cancelarul Germaniei. Astea sunt exemple rele dar avem si exemple bune (cred), cum ar fi cel al lui Berlusconi in Italia de astazi.

  7. 8 un fost preten Iulie 27, 2010 la 4:14 AM

    te-ai enervat si ai inceput sa bati campii. am ridicat trei probleme cu care se confrunta o multime de anonimi in tara asta datorita guvernarii incompetente si haotice a PD-L, din care te simti mandru ca faci parte. din el te invitam sa demisionezi, pentru ca unele taxe impuse de el sunt la fel de imorale ca si altele impuse in trecut de pesedisti sau liberali, impotriva carora ai deschis gura odata cu pretul unei functii trecatoare. fireste ca judecata cu dubla valoare te impiedica acum sa vorbesti intr-o cauza similara, pentru ca tu confunzi moralitatea sau mai degraba lipsa ei cu loialitatea de partid. in alta ordine de idei, sa demisionezi dintr-un PD-L cand nici macar in fata lui nu ai curajul sa deschizi gura, ar insemna sa-ti pierzi iar locul caldut de acum si sa incepi sa bati la usile institutiilor private ce nu se deschid nici ele decat daca iti sunt prietene. de buna seama ca nu ti-ar trece prin cap sa iti deschizi o afacere proprie, vreun birou de avocatura pentru a incerca sa-ti vinzi direct competentele – ar fi prea greu, prea obositor, ar iesi prea putini bani, nu-i asa? poate, in schimb ai vedea cum e sa traiesti privind neputincios de jos in sus la un guvern pe care tu insuti l-ai numi incompetent, in loc sa privesti catre talpa tarii de sus in jos, autosuficient si cinic.

    imi pare ca ai devenit exact genul de om croit dupa tiparul Elenei Udrea, de vreme ce nu poti trai fara o statuie. daca ai fi incercat macar odata in viata sa produci un leu in si din propria ta intreprindere, sa platesti impozitele astea minunate din munca ta directa, sa fii tu propriul stapan, ai fi inteles si problema taxelor si problema moralitatii si faptul ca statuia nu face doi bani daca ti-o construiesti singur.

    nu am spus ca te cunosc, insa iti mai spun doar atat, anonim cum prefer sa raman. tara pe care o reprezinti acolo unde esti acum se numeste ROMANIA si nu ROMANICA. cetatenii acestei tari se numesc ROMANI, egali cu tine in drepturi si obligatii desi, unele obligatii nu te ating pe tine, este evident, pentru ca tu nu esti obligat din pozitia ta sa te confrunti cu deciziile administrative ale guvernarii propriului partid. pe cetatenii Romani in corpul lor general ii reprezinti acolo, nu doar mana de oameni ce te-au votat pentru a le fi primar in locul lui Vanghelie in Bucuresti. in Parlamentul European de la Bruxelles ai ajuns pentru ca un partid pe care eu il consider ipocrit si cinic ti-a scris numele pe o lista, nu pentru ca un numar de cetateni Romani te-au votat pe tine direct, pentru ca esti tu, atat de doritor de statuie. daca ti-a mai ramas o farama de bun simt, respecta numele tarii pe care o reprezinti, pentru ca pe cetatenii ei este evident ca nu-i poti respecta.

  8. 9 andreeacruceanu Iulie 27, 2010 la 6:40 AM

    @Sebastian Normal ca ma refeream la cele politice!
    @un fost preten Imi plac la nebunie oamenii care refuza sa raspunda/inteleaga argumente logice😉

  9. 10 un fost preten Iulie 27, 2010 la 8:07 AM

    @ andreea

    – nu cred ca am improscat cu noroi aici. am criticat o guvernare ce nu da rezultate si am atras atentia ca sebastian judeca cu dubla masura. atunci cand critica impozitele imorale ale „lor” avea o judecata de valoare, acum, cand ar putea critica impozitele imorale ale „voastre” are o alta judecata de valoare. ce e lipsit de logica aici? sunteti scoliti amandoi suficient ca sa intelegeti ca daca nu faci ce spui te transformi in altceva.

    – indiferent a ce-ti miroase tie acea reducere, o posibilitate creativa de a-mi diminua contributiile la acest stat falimentar ar fi si aceea de a-mi muta firma in bulgaria. sau ma pot muta cu totul intr-o alta tara, nu neaparat europeana. spre deosebire de cei ca tine, de cei ca voi, eu mi-am castigat singur painea de multi ani de zile, riscand totul intr-o intreprindere particulara, platind impozitele si taxele la care ma refeream si care sunt folosite prost si mai mult in favoarea voastra a celor de la putere. le-am platit din munca mea. le-am platit, poti pricepe asta? dar, tu si sebastian nu gasiti cu cale sa va asumati faptul ca pot exista si anonimi onesti, carora trebuie sa le acorzi respect si daca nu-i cunosti, ci aveti nerusinarea sa-mi dati o palma peste fata, in public, facand haz pe seama mea si invitandu-ma sa plec daca nu-mi convine „traiul bun” livrat de doi ani incoace de Presedintele Basescu si PD-L.

    – regret ca rigiditatea mintii voastre este insotita si de indaratnicie si de infatuare. daca tot ce vi se aduce ca si contra-argument la ceea ce voi judecati si hotarati pentru noi este „noroi”, cum de nu te intrebi de ce de 20 de ani incoace in general si de 7 ani in mod special, voi defilati cu masinile alea scumpe sau ieftine tot prin noroi in aceasta Romanie? de cati ani aveti nevoie pentru a va recunoaste neputinta de a cladi un trai mai bun pentru cetatenii Romani? judecata simplista si reductionista „noi – buni si destepti, voi – rai sau prosti” este ceea ce tine pe loc orice progres. aroganta si autosuficienta voastra nu numai ca isi aduce contributia la conservarea mizeriei umane ci o si amplifica, pana intr-acolo incat pentru un euro-deputat Roman numele propriei tari devine „Romanica”. daca voi va referiti asa la propria tara, in ce fel sunteti „voi” mai buni decat „noi”?

    – da, prefer sa raman in anonimat, pentru ca anonimatul va obliga pe voi mai mult iar problemele reclamate de mine nu se transforma intr-o disputa personala si fara efect. tara asta are multi anonimi care pot doar sa voteze, sa plateasca taxe si sa respecte legile. atat. asta e puterea si responsabilitatea lor si la ea faceam referire. insa acesti anonimi au si drepturi. au dreptul de a nu-si cumpara medicamentele in spital, au dreptul macar cel moral de a nu fi impozitati daca nu au activitate, au dreptul de a primi ceva inapoi din contributia lor. nu in ultimul rand, au dreptul de a vorbi, de a critica. pentru o persoana publica a vorbi si critica ce nu merge bine este deja o obligatie, dar daca judecata cu dubla valoare iti spune sa taci pentru a-ti conserva pozitia, atunci tu te degradezi cel putin ca om. alternativa cinica a lui sebastian de a ma invita sa plec daca nu-mi convine – dar, eventual, nu inainte de a-i multumi pentru libertatea de miscare oferita si de contributia lui – arata cat de mic este caracterul lui in acest moment. daca ii impartasesti opinia, valoarea ta de om si de cetatean al acestei tari este asemanatoare. ar trebui sa va pese mai mult de anonimi si mai putin de voi, persoane publice, cata vreme cuvantul vostru cantareste mai greu din acea pozitie si poate aduce ceva mai mult, pe langa exercitarea votului, plata taxelor si respectarea legilor. in plus, anonimatul meu nu schimba cu nimic natura problemelor pe care voi (cei care sunteti azi la putere) le creati fie prin impunerea unor masuri guvernamentale neproductive si injuste cu unicul scop de a drege busuiocul, fie prin acordul tacit pe care-l dati la o astfel de politica si asta in schimbul acelei statui de care sebastian are nevoie pentru a se simti important.

    • 11 andreeacruceanu Iulie 29, 2010 la 1:13 PM

      @ un (fost) preten

      In primul rand trebuie sa spun ca apreciez faptul ca ai raspuns si ai acceptat provocarea de a oferi argumente logice chiar daca ai ales sa omiti ultimele intrebari adresate si care pentru mine ca individ erau cele mai importante.

      Daca eu si Sebastian nu avem firme, acest lucru nu ne face cu nimic inferiori tie. Atunci cand vei intelege ca nu toti suntem inzestrati cu spirit antreprenorial sau chiar daca il avem, din diferite considerente personale sau profesionale decidem sa nu fim patroni s-ar putea sa iti dai seama ca gresesti asezandu-te pe o treapta superioara. Atat Sebastian cat si eu stim ce inseamna mediul privat, acolo ne-am format, acolo am insusit o serie de cunostinte ce nu le poti castiga decat din practica la care se adauga si o anumita orientare spre SOLUTII. Acest articol a fost menit sa aduca variante, eventuale solutii dar imi pare rau ca nu ai observat acest lucru si e pacat pentru ca din pacate o mare parte dintre remarcile pe care le faci nu sunt pertinente vizavi de continutul post-ului.

      Alegerile pe care fiecare dintre noi le facem vizavi de a emigra sau nu sunt alegeri personale care se bazeaza pe considerente personale. Eu am ales sa ma intorc in tara acum 2 ani desi mi se oferisera suficiente oportunitati de a ramane acolo si sincera sa fiu nu as fi avut batai de cap. As fi fost mult mai bine platita, nu mi-as fi pus o mie de intrebari si nu m-as fi gandit cum imi platesc ratele. Crede-ma ca as fi avut o viata foarte linistita si comfortabila…dar nu, eu am ales sa ma intorc pentru ca am vrut ca prin ceea ce am studiat in strainatate sa aduc plus valoare Romaniei, sa schimb niste lucruri si sa simt ca mi-am adus aportul si mi-am investit energia. Cum iti suna acest lucru? Iar dupa 2 ani de cand am venit ma pot lauda cu niste rate pe care sigur nu le aveam daca ramaneam in Franta iar masina scumpa as vrea sa am dar chiar daca as primi-o maine cadou nu as avea cu ce sa o intretin asa ca tot degeaba. Am o viata decenta si cu acelasi gen de probleme cu care te confrunti si tu dar pe alte planuri. Am tinut sa dau detalii oarecum din viata privata pentru a oferi un contraargument la masinile luxoase in care iti inchipui ca ne plimbam si la averile pe care crezi ca le avem prin conturi. Mi-ar placea sa intelegi ca avem o alta mentalitate in care aceeptam fara probleme criticile dar exista o conditie esentiala: solutiile. Tu critici si crede-ma ca aud zilnic critici dar atata carcoteala nu aduce nimic constructiv/pozitiv. Vreau sa citesc viziunea ta asupra problemelor semnalate in afara de lucrurile puerile de genul „imi mut firma in Bulgaria”. Care sunt solutiile pentru incurajarea IMM-urilor romanesti? Care sunt solutiile tale pentru sistemul sanitar ce se afla in colaps? Care sunt solutiile tale pentru abandonul scolar, pentru diminuarea evaziunii fiscale, pentru iesirea din criza? Eu asta vreau sa citesc ca raspuns la ceea ce ti-am scris. In rest sa scriem randuri intregi de cuvinte fara esenta e mult prea simplu.
      Tin sa mai adaug ca prin simplul fapt ca atat eu cat si Sebastian ti-am raspuns la comentarii este o dovada de respect chiar daca tie iti place sa ramai in anonimat, care pentru mine personal, indiferent de falsele argumente aduse de tine, este atat o lipsa de respect fata de autorul blogului cat si teama asumarii raspunderii pentru cele scrise sau pe scurt lasitate.

  10. 12 sebastian bodu Iulie 27, 2010 la 9:33 AM

    ma deranjeaza atunci cand comentariile aluneca subtil catre jigniri personale. faptul ca nu am avut o afacere 100% a mea (am fost partener, totusi, intr-o firma de avocatura, calitate la care am renuntat in 2008 din lipsa de timp, odata devenit navetist catre Brx) nu inseamna ca sunt mai prost decat cineva care are o intreprindere. si nici mai destept, ca acum sunt bugetar. totusi, dupa 10 ani de multinationala si un an de avocatura inteleg foarte bine problemele insa continuu sa cred ca rezolvarea lor nu se face prin demisii spectaculoase ci prin persuasiune interna asupra celor cu putere de decizie. uneori persuasiunea da rezultate, alteori nu. cu siguranta insa ca, persuasiunea fiind un proces intern, nu se pune problema de statuie…si nici nu imi doresc una, chiar daca s-ar mai face (desi in prezent nu se mai fac statui ci se impaiaza).

    asadar sper ca blogul asta sa isi pastreze decenta, mai ales ca nu este moderat

    • 13 un fost preten Iulie 27, 2010 la 10:30 AM

      imi pare rau daca aceste comentarii au fost interpretate ca jigniri personale. nu asta a fost intentia mea si cred ca in felul in care am scris se poate citi mai degraba frustrarea mea decat intentia de a jigni.

      am atras atentia asupra a doua lucruri: asupra incompetentei guvernarii PD-L din acest moment si asupra duplicitatii unei pozitii referitoare la o problema, facand o speculatie cu privire la motivele pe care le poti avea pentru a te pronunta diferit in doua cazuri similare. daca am gresit scriindu-mi gandurile in felul acesta stangaci, imi pare rau. poate ca stangacia si frustrarea mea ar fi fost mai putin evidente daca raspunsul tau nu ar fi fost unul de atac. as fi preferat sa polemizam „la rece” cu privire la ceea ce ar putea fi o solutie practica si pe termen scurt pentru rezolvarea acestor probleme, dar, iata, am alunecat in zona ironiei, a frustrarilor a orgoliilor personale.

      dincolo de aceasta „alunecare” problemele raman injunste si frustrante pentru oamenii simpli. ele sunt mai evidente pentru noi, cei „de jos” pentru ca noi trebuie sa le confruntam bagand mana in buzunar si neavand ce scoate. de aici poate si tonul meu intransigent. sunt sigur ca sunt evidente si pentru tine, pentru ca faci parte dintr-o generatie care are un punct de reper destul de vivid – si tie ti-a fost furata in mod nedrept tineretea de catre comunisti, inainte de 1989. ma asteptam ca dupa inca 20 de ani sa nu mai fiu furat, mintit si inselat de catre guvernul propriei tari, compus din oameni in care am investit initial incredere. aceasta asteptare este legitima, pentru ca nu fac parte dintr-o alta specie ori categorie umana decat faci si tu parte. si daca tu consideri ca fronda ta trebuie ascunsa in spatele usilor de partid, fie, este alegerea ta, poate ca asta e strategia ta de a obtine ceva pentru cei pe care-i reprezinti. poate e o strategie buna, poate ca nu. daca dupa inca doi ani de mandat rezultatele acestei fronde nu se vor reflecta si in nivelul meu de trai, in calitatea vietii mele si a tuturor celorlalti anonimi, inseamna ca am fost si suntem furati in continuare, si tot ce putem sa bagam de seama este ridicarea din umeri a oamenilor puterii. inseamna ca voi fi pierdut inca 4 ani din viata, sperand ca exista oameni pentru care politica inseamna si altceva decat conservarea unui statut personal.

      ce spui de logica asta, andreea?

      am scris toate lucrurile astea aici si nu pe blogul lui vadim, al lui iliescu sau al lui antonescu. de la ei nu astept nimic. politica lor nu este pe gustul meu. am scris aici pentru ca tu vii dintr-o alta generatie, pentru care reperul moral nu ar trebui sa fie o vorba in vant. cred ca ar trebui sa fii altfel si la vedere, nu numai in spatele usilor de partid. vor fi oameni care sa vada lucrul asta si daca iti place politica si vrei sa o practici in continuare, vei putea capitaliza mai mult vorbind decat tacand.

      de la tine, sebastiane, astept ceva.

  11. 14 hrnicu August 23, 2010 la 12:05 PM

    Asa cum era de presupus, TVA-ul a relansat criza. Este o taxa care sufoca consumul, si pe cel rau, dar si pe cel bun. E cea mai proasta metoda de scadere a deficitului.
    Le astept si pe cele bune si, ca multi romani, am devenit destul de nerabdator. Deficitul trebuie redus prin taierea drastica a cheltuielilor. Vreau sa vad asta: decimarea functionarilor, eficientizarea si automatizarea REALA a mecanismelor de getiune si administrare, o reforma realista in pensii, sanatate, invatamant. Plus implementarea unor masuri liberale in gestionarea monopolurilor statului.
    Taierea cheltuielilor si eficientizarea statului, asta ne-a promis PDL cand l-am votat. Asta astept. Iar Guvernul a pierdut deja destul timp.

  12. 15 Silvy Septembrie 22, 2010 la 8:05 PM

    Nu stii daca sa razi sau sa plangi actualmente cand pe website-ul oficial al BNR, predictia pentru inflatie in 2011 este in jur de 3.4, inflatia reala e peste 7 iar Isarescu afirma acum doua zile „ca nu atingem tinta de inflatie”. Este haotic. Daca nu ar fi in joc si destinul catorva milioane de oameni, ar fi chiar hilar.

    • 16 sebastianbodu Septembrie 23, 2010 la 4:00 PM

      @este acum 7 din cauza cresterii TVA. in 2011 ar putea fi 3,4…avand in vedere ca se duce in cap consumul. asadar o infratie mica nu e intotdeauna o veste buna


Lasă un răspuns

Iulie 2010
L M M M V S D
« Iun   Sep »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 109,011 hits

